Jak napisać skuteczne CV?

Jak napisać skuteczne CV?

Szukasz nowej pracy lub zastanawiasz się nad jej zmianą? A może mnogość porad, jak wyróżnić się w masie CV spowodowała, że już nie wiesz, jak Twoja aplikacja powinna wyglądać? W obydwu przypadkach poniższy tekst pomoże Ci poznać główne zasady prezentowania swojego doświadczenia i to w sposób, który docenią rekruterzy.

1. Na początku CV podaj Twoje imię i nazwisko, telefon, adres e-mail i miasto zamieszkania. Pozostałe informacje nie są wymagane. Zadbaj o to, aby Twój adres e-mail brzmiał profesjonalnie. Jeśli już dodajesz zdjęcie – niech będzie to zdjęcie profesjonalne, a nie wakacyjne selfie.

2. Jeśli załączasz krótki opis swojej osoby (nie jest on wymagany), napisz go w pierwszej osobie (posiadam dwuletnie doświadczenie …) – brzmi to znacznie mniej sztuczne, niż pisanie w trzeciej osobie (Jan Kowalski posiada wieloletnie doświadczenie…). Warto również krótko uargumentować, z jakiego powodu chciał(a)byś pracować na danym stanowisku i w danej firmie. Im konkretniej, tym lepiej.

3. Prezentowanie swojej kandydatury zacznij od doświadczenia. Przy każdym miejscu pracy powinien pojawić się zakres dat, nazwa stanowiska i opis Twoich głównych obowiązków. W dalszej części CV możesz zawrzeć informacje o edukacji, posiadanych umiejętnościach i językach obcych. Jeśli chcesz zamieścić informację o zainteresowaniach, po prostu wymień najważniejsze z nich po przecinku (jednak tak naprawdę nie jest to potrzebne).

4. Swoją znajomość języka obcego oznacz na skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a nie kropkami lub kreskami, które wyglądają ładnie, ale których skala nie jest jasna.

5. W przypadku oznaczenia pozostałych umiejętności użyj poziomów – podstawowy, średniozaawansowany, zaawansowany.

6. Umieść w CV tylko to doświadczenie, które jest istotne pod kątem stanowiska, na które aplikujesz. Jeśli aplikujesz jednocześnie na kilka różniących się profilem stanowisk – przygotuj dla nich osobne CV, zamiast jednego „uniwersalnego”.

7. Jeśli nie masz doświadczenia komercyjnego – opisz (i jeśli to możliwe wstaw odnośniki) swoje projekty/ doświadczenie niekomercyjne/staże/praktyki, w których brał(a)eś udział.

8. Jeśli ogłoszenie o pracę było w języku obcym i jego znajomość jest na tym stanowisku wymagana – prześlij CV w tym języku.

9. Swoje CV zapisz w formacie .pdf, aby mieć pewność, że zawsze będzie miało właściwą formę/wygląd.

10. CV nie musi mieć oryginalnej formy graficznej, a tym bardziej formy wideo na Youtube. Liczy się przede wszystkim merytoryczna treść. Twoja aplikacja może zostać oceniona pod względem estetycznym jedynie w przypadku stanowisk związanych z kreacją graficzną, takich jak np.: grafik, frontend developer, UX Designer, itp. Jednak nawet w tej sytuacji lepiej postawić na minimalizm – istotniejsze jest w tym wypadku portfolio.

11. Nie aplikuj na stanowisko, w przypadku którego nie spełniasz większości przedstawionych w ogłoszeniu wymagań. Dotyczy to również poziomu stanowisk: jeśli poszukiwany jest aktualnie Senior/ Starszy specjalista – wówczas wysyłanie aplikacji z zapytaniem o stanowisko Juniora, albo Specjalisty mija się z celem. W takiej sytuacji lepiej skontaktować się z jednym z rekruterów danej firmy na LinkedIn i zapytać o taką możliwość w bezpośredniej rozmowie.

12. Dodaj klauzulę o możliwości przetwarzania Twoich danych osobowych na potrzeby rekrutacji. Bez niej firma nie ma prawa brać Twojej aplikacji pod uwagę. Masz dwie możliwości:

  • „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez (nazwa firmy), w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko”.
  • „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu rekrutacji, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych, w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)”.

Dodatkowo, jeśli chciał(a)byś, aby firma skontaktowała się z Tobą odnośnie innych stanowisk, możesz zawrzeć dodatkowy dopisek (również w możliwych dwóch wersjach):

  • „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez (nazwa firmy) również na potrzeby przyszłych rekrutacji”
  • „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych również na potrzeby przyszłych rekrutacji, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych, w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)”

 

Dodatkowe wskazówki

1. W większości przypadków list motywacyjny nie będzie potrzebny. Jeśli jednak już go piszesz – nie korzystaj z jednego szablonu, gdyż jest to łatwe do rozpoznania.

2. Warto założyć sobie konto na LinkedIn i GoldenLine. Pomoże Ci to budować swoją sieć kontaktów zawodowych.

3. Nigdy nie używaj fontu Comic Sans 😉

Autor: PRO

About the author /


Dodaj komentarz